Home Beschermingsbewind Budgetbeheer Voor derden Tarieven Over ons Contact Mijn OnView

Apol Budget & Bewind

Beschermingsbewind en budgetbeheer

Als professioneel kantoor helpen wij u om weer grip te krijgen op uw financiële situatie. Wij streven ernaar om u, indien mogelijk, opnieuw financieel zelfredzaam te maken.

Apol budget & bewind levert:

  • beschermingsbewind
  • budgetbeheer

Er zijn vele situaties denkbaar waarin het even niet zo goed kan gaan met uw financiën.

Iedereen kan door allerlei omstandigheden (tijdelijk) in de problemen komen.

Het is van groot belang om in die gevallen, als u ziet dat het mis dreigt te gaan, op tijd hulp te vragen. Dat is griezelig, de drempel is misschien hoog. U wilt niet dat iedereen weet dat u hier moeite mee hebt. Toch is hulp zoeken, zeker in een vroeg stadium, het beste om te doen.

Graag willen we u helpen om de situatie weer de baas te worden. Samen gaan we de beste aanpak kiezen om uw financiën weer op orde te krijgen. We bekijken hoe lang dit kan gaan duren, wat u zelf kunt doen en wat wij voor u kunnen doen.

Wij kunnen helpen door middel van budgetbeheer of via beschermingsbewind. Welke optie voor u het beste is, gaan we bekijken in een persoonlijk, vrijblijvend, gesprek bij u thuis of bij een hulpverlenende instantie.

ApolBB

Postbus 8053
9702 KB Groningen
Email: info@apolbb.nl
Tel: 050-850 9000
KvK: 57181632

Beschermingsbewind

Onderbewindstelling is een maatregel die een rechter kan nemen ten behoeve van een meerderjarige die door zijn lichamelijke of geestelijke toestand niet goed voor zijn belangen van vermogensrechtelijke aard kan behartigen. De maatregel houdt in dat de rechter iemand als bewindvoerder over het vermogen van de persoon aanstelt.

De belangrijkste taak van een bewindvoerder is het beheren en beschermen van het vermogen van een cliënt. De bewindvoerder stelt een budgetplan op aan de hand van de inkomsten en de vaste lasten. Als er meer wordt uitgegeven dan er in komt onderzoekt de bewindvoerder wat er moet gebeuren om het budget sluitend te krijgen. Dit gebeurt in overleg met de u, maar de bewindvoerder heeft hierin de verantwoordelijkheid.

De normale werkzaamheden van een bewindvoerder zijn:

  • het aanvragen van het bewind
  • het openen van een beheerrekening en leefgeldrekening
  • zorgen dat het inkomen waar iemand recht op heeft, wordt aangevraagd
  • het zorgdragen van de betaling van de maandelijkse vaste lasten met dit inkomen
  • het berekenen van de beslagvrije voet en eventueel laten aanpassen van beslagen
  • declaratie ziektekosten
  • regelen van de Toeslagen Belastingdienst
  • aanvragen bijzondere bijstand en kwijtschelding gemeentelijke belastingen
  • het verzorgen van een eenvoudige belastingaangifte box 1
  • telefonisch spreekuur en e-mail contact
  • het jaarlijks afleggen van rekening en verantwoording bij de Kantonrechter
  • het treffen van betalingsregelingen bij kleine schulden
  • het inventariseren van de schulden en aanvragen van een schuldregeling bij de gemeente
  • het beantwoorden van vragen of opmerkingen per mail of telefoon

Niet tot de normale werkzaamheden behoren:

  • belastingaangifte box 2 en 3
  • bewind bij ondernemersactiviteiten
  • ingewikkelde nalatenschappen
  • ontruiming van de woning
  • frequent naar zitting Kantonrechter
  • meegaan naar een WSNP zitting of naar het UWV
  • het doen van aangifte wegens inbraak of mishandeling
  • administratie voor het persoonsgebonden budget (PGB)
  • verkoop onroerend goed

Budgetbeheer

Onder budgetbeheer wordt in Nederland in de maatschappelijke hulpverlening verstaan dat het inkomen van iemand tegen betaling door een onafhankelijke derde wordt beheerd. Budgetbeheer wordt vaak uitgebreid met budgetcoaching.

Mensen die door omstandigheden niet zelf voor een goede financiële huishouding kunnen zorgen kunnen zich bij ons aanmelden voor budgetbeheer. Het inkomen komt binnen bij de budgetbeheerder. Deze zorgt voor de betaling van vaste lasten en, afhankelijk van de zwaarte van het budgetbeheer, binnenkomende rekeningen. Dit wordt tevoren vastgelegd in een budgetplan. De cliënt krijgt een afgesproken bedrag per week of per maand als leefgeld. Voor betalingen die niet iedere maand plaatsvinden wordt een bedrag gereserveerd tot de betreffende betaling moet plaatsvinden. Ook kan een bedrag worden gereserveerd voor onvoorziene uitgaven.

Let op: Budgetbeheer moet voorkomen dat er schulden ontstaan. Wanneer u al schulden heeft, is budgetbeheer een te lichte maatregel en zullen we beschermingsbewind aanvragen.

Wij bieden twee vormen van budgetbeheer:

  • beperkt budgetbeheer
  • budgetbeheer

De taken bij beperkt budgetbeheer zijn:

  • Huisbezoek bij klant tijdens intake/periodiek
  • Beheerrekening openen
  • Opstellen budgetplan (overzicht inkomsten/uitgaven)
  • Opstellen plan van aanpak
  • Ontvangen kopieën poststukken
  • Ontvangen alle inkomsten
  • Betalen huur/gas/licht/water/premie zorgverzekering

Bij budgetbeheer wordt het bovenstaande takenpakket uitgebreid met:

  • Betalen overige vaste lasten en leefgeld
  • Maken noodzakelijke reserveringen
  • Uitvoeren extra betalingen
  • Doen van losse betalingen
  • Financiele poststukken afhandelen. Wij ontvangen rechtstreeks deze post.

Voor derden

Familie, vrienden en bekenden

Misschien heeft u iemand in uw omgeving die het financieel niet zelfstandig kan redden of u heeft bijvoorbeeld als ouder de financien van uw kind in beheer. U denkt erover om, samen met de betrokkene, professionele hulp te zoeken.

Werkgevers

Het aantal werknemers met schulden groeit. Steeds meer werkgevers raken betrokken bij de financiële problemen van hun personeel. Dit uit zich in het feit dat de salarisadministratie de loonbeslagen correct moet verwerken en contacten moet onderhouden met deurwaarderskantoren. Wanneer de kennis op dit gebied ontbreekt, wordt dit al snel een dagtaak.
De werknemer kan door de financiële ellende zich ziekmelden op het werk. Daarmee worden de financiële zorgen van de werknemer steeds meer een probleem van u als werkgever.
Als de werknemer positief staat tegenover hulp, kunnen wij vrijblijvend langskomen op uw bedrijf om te bepalen op welke manier wij hulp kunnen bieden.
Tevens kunnen wij u als werkgever helpen bij het correct berekenen van de beslagvrije voet en kan er uitleg gegeven worden over loonbeslagen, cumulatief beslag en overige vragen.

Hulpverleners

Een cliënt komt bij u met een specifieke hulpvraag. Vaak blijken geldproblemen onderdeel te zijn van de hulpvraag. Niets geeft zoveel stress, spanningen en psychische problemen als geld en financiële zaken. Clienten maken de post niet meer open en beantwoorden de deurbel en de telefoon niet meer, uit angst voor deurwaarders en incassobureaus.
Samen met uw client de post openmaken en administratie bijhouden, is een goede eerste stap. Bij een beslaglegging op loon, uitkering of inboedel, wordt het echter al snel een dagtaak. Wij kunnen het financiële deel van de hulpvraag op ons nemen.

Woningbouwverenigingen, overige instanties en verenigingen

Het is voor u vervelend als ook deze maand de huur, de contributie of een andere betaling niet (tijdig) wordt voldaan.
Aan de ene kant moet u streng zijn en incasseren, aan de andere kant heeft u begrip voor de situatie. De zwaarste consequentie, zoals huisuitzetting of royement, wilt u voorkomen.
U denkt erover om, samen met de betrokkene, professionele hulp te zoeken.

Schuldeisers, deurwaarders en incassobureaus

U hoeft de naam slechts te zien om te weten waar u naartoe gaat of wie u opnieuw gaat bellen. De betrokkene is van goede wil, maar kan simpelweg niet betalen. De vaste lasten kunnen nauwelijks worden voldaan, waardoor betalingsregelingen geen optie zijn. De betrokkene komt zelfstandig niet uit de situatie.
Wij kunnen voor de betrokkene, door het ordenen van de administratie, betere keuzes in de betalingen, het aanvragen van de juiste inkomsten/toeslagen/kwijtscheldingen en het doen van aangifte inkomstenbelasting, al veel verhelpen.
Mochten de schulden niet problematisch zijn, dan kan er in overleg met u gezocht worden naar een passende oplossing. Zodoende heeft u als schuldeiser bereikt wat u wilde; een oplossing voor uw opdrachtgever en daarbij ook voor de schuldenaar.

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Tarieven

Hieronder staan de tarieven voor bewindvoering en budgetbeheer voor het kalenderjaar 2023.

Tarieven beschermingsbewind

1 persoons beschermingsbewind (exclusief BTW)

Jaar Maand
Standaard beloning (17 uur) € 1245,- € 103,75
Beloning in een bewind met problematische schulden (17u + 5u) € 1611,- € 134,25
Aanvangswerkzaamheden € 586,-  
Aanvangswerkzaamheden, indien vooraf budgetbeheer heeft plaatsgevonden € 439,-  
Verhuizing/verkoop/ontruiming woning € 366,-  
Beheer Persoongebonden Budget (PGB) € 549,-  
Opmaken eindrekening & verantwoording € 220,-  

2 persoons beschermingsbewind (exclusief BTW)

Jaar Maand
Beide standaard (60% van 17+17 uur) € 1493,- € 124,42
Standaard + schulden (60% van 17+22 uur) € 1713,- € 142,75
Schulden + schulden (60% van 22+22 uur) € 1932,- € 161,-
Aanvangswerkzaamheden € 703,-  
Aanvangswerkzaamheden, indien vooraf budgetbeheer heeft plaatsgevonden 2 personen € 526,-  
Verhuizing/verkoop/ontruiming woning € 366,-  
Beheer Persoongebonden Budget (PGB) € 549,-  
Opmaken eindrekening & verantwoording € 264,-  

Tarieven budgetbeheer

Beperkt budgetbeheer (inclusief BTW)

1 persoon meer-persoons
  Eenmalige intake  € 50,00  € 60,00
  Maandtarief  € 69,00  € 83,00
  Extra werkzaamheden *  €   75,00  €   75,00

Budgetbeheer (inclusief BTW)

1 persoon meer-persoons
  Eenmalige intake  € 50,00  € 60,00
  Maandtarief  €   65,00  €   78,00
  Extra werkzaamheden *  €   75,00  €   75,00

* Op uw verzoek kunnen wij op uurbasis extra werkzaamheden verrichten.

Wie betaalt?

Bij bewindvoering moet de sociale dienst bijzondere bijstand voor de kosten bewind verstrekken wanneer de betrokkene volgens de regels van de sociale dienst over onvoldoende draagkracht beschikt. Voorwaarde is wel dat de kantonrechter de beloning van de bewindvoerder heeft vastgesteld, dan wel dat de bewindvoerder zijn kosten onderbouwd.

Bij budgetbeheer is voor de maandelijkse kosten alleen bijzondere bijstand mogelijk indien het budgetbeheer volgens de sociale dienst noodzakelijk is. Dit verschilt echter per gemeente.

Is er wel voldoende draagkracht, dan dient men de kosten zelf te betalen.

Over ons

Oprichting

Apol Budget & Bewind is in 2013 opgericht door Louisa Apol.

Zij is erkend professioneel beschermingsbewindvoerder en voldoet jaarlijks aan alle gestelde kwaliteitseisen van zowel de Rechtbank als branchevereniging NBBI.

Wij leveren de kwaliteit die nodig is om de werkzaamheden goed en adequaat uit te voeren.

Wij zijn lid van de branchevereniging NBBI.

Curriculum vitae Louisa Apol

Van Tot
2000 2004 Opleiding HBO Maatschappelijk Werk en Dienstverlening afgerond
2005 2008 Belastingdienst Toeslagen en Inkomstenbelasting
2008 2011 Achmea pensioenverzekeren
2011 2011 Post HBO opleiding beschermingsbewindvoerder / financiële zorgverlener
2011 2012 Beschermingsbewindvoerder (loondienst)
2013 heden Beschermingsbewindvoerder Apol Budget & Bewind

Om de kwaliteit van het kantoor te waarborgen wordt jaarlijks bijscholing in het kader van de Permanentie Educatie (PE) gevolgd.

Deze brede kennisachtergrond, ervaring en netwerk worden volop ingezet om mensen te ondersteunen en hun financiën terug op de rails te krijgen.

Missie

Apol Budget & Bewind is een professionele financiële dienstverlener. We helpen onze klanten grip te krijgen en houden op hun financiële situatie. Centraal in ons handelen staat een professionele houding, verantwoordelijkheid, creativiteit, passie voor het werk, betrokkenheid en oprechtheid.

Visie

Iedereen heeft recht op kwaliteit van leven. We geloven dat we onze klanten het best bedienen door hen financieël zelfredzaam te maken, danwel langdurig financieël te ontzorgen.

Werkwijze

Iedere situatie is uniek. Afhankelijk van persoonlijke omstandigheden en situatie zal er gekeken worden welke stappen er gezet gaan worden om u de rust en de ruimte te geven om uw leven te kunnen leiden.

In eerste instantie zult u zoveel mogelijk werk uit handen worden genomen op financieel gebied. Zodra de begroting op orde is, bekijken we wat u zelf weer zou kunnen en willen doen. Dat doen we met een persoonlijk stappenplan, waarbij ook eventuele schulden worden aangepakt.

Samen proberen we u weer financieel zelfredzaam te maken. Wanneer zelfredzaamheid niet mogelijk of ongewenst is, kunt u blijven vertrouwen op onze dienstverlening.

Ons kantoor werkt goed samen met andere hulpverlenende instanties, gemeenten, woningbouwverenigingen, banken en nutsbedrijven.

Bij ons bent u geen nummer. Wij hebben een persoonlijke benadering en laten iedereen in zijn/haar waarde. Maatwerk, respect, wederzijds vertrouwen en duidelijkheid staan bij ons voorop. Af en toe een gezonde dosis humor mag ook zeker niet ontbreken.

Contact

Neem contact met ons op!

tel: 050-850 9000

Bereikbaar op dinsdag t/m vrijdag tussen 9:30 en 11:30 uur.

email: info@apolbb.nl

Uw e-mail wordt in de regel binnen 2 werkdagen beantwoord.

post: Postadres

Apol Budget en Bewind
Postbus 8053
9702 KB Groningen

In 2024 zijn wij gesloten op
01-01 Nieuwjaarsdag
29-03 Goede vrijdag
27-04 Koningsdag
05-05 Bevrijdingsdag
09-05 Hemelvaartsdag
10-05 Dag na Hemelvaartsdag
20-05 Tweede Pinksterdag
28-08 Gronings Ontzet
21-12 /
05-01
Kerstvakantie